بیش از ٦٠ در صد کشت در فراه را کوکنار تشکیل مى دهد
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

 

بیش از ٦٠ در صد کشت در فراه را کوکنار تشکیل مى دهد

فراه (پژواک، ٢٧ عقرب ٩٠ ):شمارى از دهاقین فراه مى گویند، به دليلى که دولت با آنها کمک هاى لازم ننموده  و بازار مناسب براى حاصلات زراعتى آنها وجود ندارد، دوباره به کشت کوکنار مجبور شده اند.

غلام رسول ٣٨ ساله يک تن از دهاقین و زمینداران بزرگ ولسوالی قلعه کاه ولایت فراه  به آژانس خبرى پژواک گفت که صدها جریب زمین دارد و قبلاً در زمين خود کوکنار کشت نمی کرد.

او اضافه کرد: "مه همیشه در زمین خود گندم، تربوز، خربوزه، و سبزیجات مى کاشتم، اما چون دولت با من کمک نکرد و به علت نبود بازار مناسب حاصلاتم خراب شد، بناً مجبور شدم تا امسال به کشت کوکنار روی بیاورم."

عبدالودود ٣١ ساله باشندۀ ولسوالی پشت رود اين ولايت می گوید که قبلاً  فارم مرغداری داشت  و در زمین های خود  گندم کشت می کرد، اما به دليل عدم حمایت دولت فارم مرغداری وى ورشکست شد و امسال ناگزير در زمين خود کوکنار کشت کرده است .

وی گفت: "ما قبلاً به  دولت گفتیم که برای ما کود کیمیاوی و تخم های اصلاح شده کمک کند اما نکردند ، من هم برای این که زمین هایم بیکار نماند و حد اقل عایدی داشته باشم ، همانند صدها دهقان دیگر این ولسوالی دست به کشت کوکنار زدم. "

الحاج محمد اسماعیل ولسوال بکوا به پژواک گفت که  در این ولسوالی نیز اکثر دهاقین در تناسب به سالها دیگر به کشت کوکنار روی آورده اند.

ولسوال بکوا میگوید که دهاقین این ولسوالی مجبورند تا کوکنار بکارند؛ چون به گفته وی از چند سال به این طرف هیچ کمکی برای شان صورت نگرفته است.  

وی گفت: "به علت خشکسالی آب دوامدار نداریم و در این ولسوالی چا های آب در حدود صد متر به آب می آیند؛ و برای بیرون کردن آب به تیل زیاد نیاز است."

ولسوال بکوا میگوید که اگر بند «بخش آباد» فراه اعمار گردد، آب این بند بر علاوه این ولسوالی برای ولسوالی های دیگر فراه هم کفایت می کند.

اما عبدالمنان ٤٣ ساله یک تن از دهاقین قریه گنج آباد ولسوالی بالابلوک مى گوید که  از چند سال به این طرف در زمین هاى خود  کوکنار کشت مى کند و دولت هم تاهنوز برایش ممناعت ایجاد نکرده است.

وى گفت ،به دليلى در زمين هاى خود کوکنار کشت مى کند که دولت با دهاقين کمک  نمیکند و کشت گندم با آب دادن توسط واترپمپ برایش غیر اقتصادی تمام مى شود.

موصوف در حالى که از مشکل خشکسالى در ولايت شکايت مى کرد ، افزود: "مجبور هستیم که کوکنار کشت کنیم، به خاطرى که که آب کم ضرورت داره و فایده بیشتر مى کند."

شمارى از دهاقین ولسوالی های بکوا ، خاک سفید، شیب کوه، جوین، اناردره و گلستان اين ولايت  نیز در تماس های تيلفونی با آژانس خبرى پژواک گفته اند که به دليل نبود کمک هاى دولت با دهاقين به کشت کوکنار رو آورده اند.

 

شریفه "سادات" نماینده شورای ولایتی فراه مشکلات مردم را در خصوص عدم توزیع تخم های بذری و کود کیمیاوی را تأئید میکند.

وی گفت: "امسال تا به حال برای هیچ یک از دهاقین فراه هیچ نوع کمک صورت نگرفته است، دولت مشکلات مردم را در این خصوص نادیده می گیرد."

او می گوید که مردم فراه با وجود که قبل از شروع به کشت کوکنار نگرانی شان را برای دولت ابراز کرده  خواستار کمک شده بودند، اما باز هم کمک صورت نگرفته است.

خانم سادات همچنان گفت که قبلاً در یک تعداد از ولسوالی های   فراه کشت کوکنار صفر شده بود، اما چون مردم از پروژه های بازسازی مستفید نشدند، دوباره به کشت کوکنار رو آوردند.

انجنیر محمد جعفر آمر ترویج ریاست زراعت ولایت فراه مى گويد  که  در سالهای گذشته برای تعداد زیاد دهاقین تخم هاى اصلاح شده بذری و کود کیمیاوی توزیع شده اما امسال  تا حال هیچ نوع کمکی با دهاقین فراه صورت نگرفته است.

محمد جعفر گفت که وزارت زراعت در خصوص توزيع کود کمياوى وتخم هاى بذرى کدام پلان مشخص ندارد و از طریق موسسات کمک کننده دهقانان را حمایت می کند .

اما موصوف گفت که  امسال از طرف موسسات کمک کننده در اين راستا همکاری صورت نگرفته است.

به اساس معلومات منبع،  تا حال سروی دقیق کشت کوکنار در فراه صورت نگرفته است، اما تخممين مى شود که  بیش  از ٦٠ در صد کشت زراعت در فراه را کوکنار تشکیل میدهد.

موصوف می گويد که برای جلوگیری از خراب شدن حاصلات میوه و سبزیجات  فراه قرار است در آینده نزدیک یک سرد خانه مجهز در مرکز این ولایت اعمار گردد که باعث تشویق دوباره دهاقین به کشت حاصلات حلال خواهد شد.

لعل محمد عزیزی رییس مبارزه با مواد مخدر ولایت فراه نیز مى گويد  که امسال اکثر دهاقین فراه به علت عدم کمک دولت و بلند رفتن قیمت تریاک در بازار، به کشت کوکنار رو آورده اند.

به گفته وى ، قبلا يک کيلو گرام ترياک در فراه به ١٢٠٠٠ افغانى فروخته ميشد اما اکنون قيمت آن به ١٣٥٠٠ افغانى رسيده  است .

وی گفت که رياست يادشده  تا حال پلان تخریب مزارع کوکنار ندارد و در صورت هدایت وزارت مبارزه با مواد مخدر به تخریب مزارع کوکنار خواهد پرداخت.

اما وی گفت: "احتمالاً مانند سال های گذشته  در تخریب مزارع کوکنار در ولسوالى هاى  نا امن موفق نخواهیم شد."

در حال حاضر ولسوالى هاى بکوا، بالابلوک، گلستان ، پشت رود و خاک سفيد اين ولايت ناامن بوده و مخالفين مسلح دولت در آن فعاليت دارند.

اين در حالى است که وزارت مبارزه با مواد مخدر در اوايل ماه عقرب اعلام داشت که  بعد از اين بر علاوه قاچاقبران مواد مخدر، دهاقينى که دست به کشت مواد مخدر ميزنند، نيز مطابق قانون مبارزه عليه مواد مخدر مجازات خواهند شد .  


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب